Time flies when you're having fun. - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Kirsten Tigelaar - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun. - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Kirsten Tigelaar - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun.

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

24 Februari 2015 | Thailand, Pak Chong

Het is half 9, de wekker gaat en na een warme douche halen we een scooter op. Een tussenstop bij de 7-eleven voor een broodje om vervolgens door te gaan naar de kapper. Terwijl Yvonne haar haar geverfd wordt, kijk ik naar de thaise sjakie en de chocoladefabriek. Door naar het kantoor van de olifanten organisatie aangezien ik mijn schoenen in het busje had laten liggen (ja ik weet het, ik vergeet mezelf nog een keer), maar ze hadden niks gevonden. Een discussie en een telefoontje later bleken ze zomaar ineens achter de deur te liggen. Nou, wat een geluk zeg. Na een lunchstop met behulp van screenshots van google maps, dwars door alle thaise verkeersdrukte heen getuft. Door de bergen met prachtig uitzicht over Chiang Mai. Nog langs een meer gereden waar de Thai in mini hutjes langs de oever zitten te eten en te vissen. Even terug naar het guesthouse om onze dagelijkse fruitshake te halen en door naar het winkelcentrum om naar de bios te gaan. 50 tinten grijs, met allemaal giechelende thai in de zaal.

Inmiddels beseffen we het zelf niet eens meer, want alles is al zo normaal geworden. Zulke dagen zijn inmiddels de 'gewone' dagen. We kijken niet meer echt op van het feit dat het verkeer zo chaotisch is, we rijden er zelf gewoon tussen. We kijken er niet meer van op dat op elke hoek van de straat 10 tuktuks en 10 taxi's staan en we kijken er al helemaal niet meer van op dat de helft van de mensen wonen op de plek waar ze ook werken. Toch was deze dag anders. Nu het besef is gekomen dat het over 1,5 week alweer is afgelopen, ga je er ineens bij nadenken dat het allemaal niet zo gewoon is. Dat het eigenlijk best wel bizar is dat je met je kopje koffie en je helm de kapper binnen komt lopen om vervolgens thaise tv te bekijken. Dat het eigenlijk super vet en helemaal niet gewoon is wat we doen en dat we er nog even maximaal van moeten gaan genieten!

Vanuit Luang Prabang hebben we 2 dagen op een slowboot gezeten, met een tussenstop in Pak Beng. De boottocht viel ons een beetje tegen, aangezien we vooral veel steen, zand en bomen aan de oever zagen en eens in de zoveel tijd een keer een buffel. Bij lange na dus niet zo mooi als de boottocht in Cambodja van Siem Reap naar Battambang. Opnieuw alleen een nacht verbleven om de volgende dag over de grens weer terug naar Thailand te gaan. Chiang Rai was onze bestemming en wat was het fijn om hier aan te komen! De eerste 7-eleven (kleine supermarkt) hadden we alweer gespot, het reizen gaat allemaal weer een stuk makkelijker en het voelde bijna als een soort van thuiskomen.

In Chiang Rai hebben we de white temple bekeken die zeker de tussenstop waard was. Vervolgens in een bus met meer muggen dan mensen, door naar Chiang Mai. Met een flinke DEET walm om ons heen, aangekomen in het guesthouse waar we, na een week reizen, eindelijk weer eens langer bleven dan 1 nacht. Van tevoren vroegen we ons af wat we toch eens allemaal moesten gaan doen aangezien we nog 2 weken over hadden voor Pai en Chiang Mai, maar toch kwamen we nog bijna tijd tekort. De eerste dag in Chiang Mai was onze eerste missie om een fitness te vinden en dat was al een avontuur op zich. Zoals gewoonlijk werkt google maps hier niet perfect en stonden we voor een huge ass winkelcentrum. Tsja, zie daar de fitness maar eens in te vinden. Na drie kwartier zoeken zagen we door het raam de fitness op de bovenste verdieping zitten, maar op de bovenste verdieping was alles letterlijk uitgestorven en waren alle deuren er heen op slot... dik een uur en 100x vragen later bleek het dat hij alleen te bereiken was via de lift in de parkeergarage... hey thanks everyone die ons elk een andere hoek van het winkelcentrum opstuurde!
Onze (althans mijn) tweede missie bestond uit een super vette activiteit die ik vanaf nu nog wel 100x vaker zou willen doen: bungeejumpen. Zelf had ik gedacht dat ik het eenmaal boven wel eng zou vinden en een blik naar beneden dacht ik ook wel even 'oef best hoog', maar toen ik ging was het zoooo vet!! Helaas was het alleen iets te duur om nog een keer te doen...
Verder hebben we nog een tempeltour door Chiang Mai gedaan, althans we hebben het geprobeerd. We zijn echt begonnen met tempels, maar na de eerste waren we het eigenlijk al wel weer zat dus toen heeft de tour naar het broodje subway het gewonnen van de tempeltour. Helaas, volgende keer beter.

Om de week in Chiang Mai even te breken zijn we eerst maar naar Pai gegaan wat eigenlijk bijna een landje op zich is. Na eerst 2,5 uur gewacht te hebben op de bus, reden we vervolgens 3 uur over een weg met alleen maar (haarspeld)bochten en een chauffeur die wel wist hoe hij zijn rechtervoet moest strekken. Ik was blij toen we veilig aankwamen. Het dorpje bestaat uit 1 hoofdweg met daaraan eettentjes, kroegjes en in de avond staan er overal kraampjes die alles verkopen van shirts met de tekst '762 curves to Pai' tot aan gefrituurde insecten.
In Pai is bijna geen Thai te bekennen en de #1 activiteit bestaat hier uit chillen. Niet heel veel aan zul je zeggen maar doordat het dorpje alleen maar relaxheid uitstraalt heeft het iets en kun je heerlijk bijkomen van al het reizen. Ons guesthouse is ook weer een apart dorp binnen het land van Pai. Het heeft een stuk of 10 primitieve hutjes met een gezamenlijke badkamerhut en een eetkamerhut. De verblijfsduur varieert van 4 nachten tot 4 weken, iedereen kent iedereen en overdag is het heerlijk om bij je hut te hangen. Je ziet spelende kittens en kuikens, je luistert naar een paar zingende mensen met een gitaar in hun hand en je kijkt hoe de zon langzaam verdwijnt achter de bergen. Dit is dus het ultieme chillen. Om toch nog wel een beetje iets nuttigs te doen hebben we ook nog 2 dagen een scooter gehuurd en rondgetourd door de omgeving. De enige echte Pai Canyon bezocht, nog meer gechillt bij een waterval en opnieuw prachtige natuur bekeken.

Na deze heerlijke dagen was het tijd om de verschrikkelijke weg weer te trotseren, terug naar Chiang Mai. Ondanks dat we nog een nacht langer hebben moeten blijven omdat de nachttrein al helemaal volgeboekt zat, hebben we ons wederom weer prima vermaakt. Als eerst hebben we ons vermaakt bij het zogenoemde ladyboy cabaret en wat was dat een festijn. In de meest bizarre outfits, op de hoogste palen liepen ze te flirten met elke man die er zat en was het al een show voordat het begonnen was. Vervolgens ging het gordijn open en toen brak het los. Een serie van erg slecht geplaybackte acts, maar met danspasjes waar je u tegen zegt, kon je bij de meesten oprecht niet zeggen dat het geen vrouw was en hadden ze het gemunt op elke man die in de zaal zat. Geweldig.
19 februari scheen het 'chinese new year' te zijn. Met de gedachte dat er drakenshows, vuurwerk en nog veel meer zou zijn (want dat was ons verteld), gingen wij vol goede moed richting Chinatown. Eenmaal aangekomen was het echt een bizar drukke markt waar je nog dichter op elkaar loopt dan tijdens de TT nacht en kwamen de mensen er naar voor 1 ding: eten. Hadden we kunnen weten natuurlijk, dus maar op naar de kroeg waar we ein-de-lijk weer eens een plek hebben gevonden met goede muziek en een dansvloer!!!! Happy me :D
De volgende dag was het tijd voor de 'elephant sanctuary'. Een plek waar ze goed verzorgd worden, waar je niet op ze mag rijden en waar ze niet de hele dag vastgeketend zitten aan een paal. Gehuld in prachtige kleding mochten we de olifanten voeren, aaien, knuffelen, wassen en heb ik zelfs nog een kus gekregen van het kleintje. Die beesten zijn echt heel indrukwekkend en zo groot als je er naast staat. Een super gave en indrukwekkende dag!

Naast dat we zaterdag al een frikandel speciaal hadden besteld, was het zondag tijd om nog even wat meer aan Nederland te wennen. Na wat research bleek het namelijk zo te zijn dat ze elke zondag een slowpitch softbal wedstrijd spelen op de universiteit van Chiang Mai waar iedereen aan mee mag doen, dus die kans kon ik natuurlijk niet laten schieten. Op de scooter erheen, een heerlijke middag gesoftbald en waardoor ik op dit moment amper meer mijn bed uit kan komen.
Gister was het tijd om met de nachttrein te gaan en natuurlijk was dit weer één groot avontuur. Waar je in eerst instantie zit, slaap je later op nadat er een mannetje langs kwam die je bed even uitvouwde en opmaakte. Na een helse nacht moesten we vanochtend weer direct door met de trein en komen we net terug van een middagje nationaal park. Super leuk en heel veel vleermuizen gezien! Morgen nog een dag en daarna staan er nog maar 2 andere plekken op het schema. Time flies when you're having fun.

P.S. sorry voor het lange verhaal. Ik heb al een paar dagen een beetje ruzie met de website dus voor foto's moet je later nog weer even checken :).

• 24 Februari 2015 - 20:45

Mams:

"Time flies when you're having Fun"kun je zeker stellen!! Want de maanden zijn idd super snel omgevlogen en wat hebben jullie ontzettend veel beleefd! Zoveel dat ik snap dat het bijna "normaal"wordt! Supergoed dat jullie toch goed het besef hebben dat het allemaal idd niet zo normaal is als het soms ook voelt en nog even optimaal genieten!
    Als je thuis straks alle foto's bekijkt zal het waarschijnlijk allemaal nog meer doordringen en heb je je leven lang dit gave avontuur om op terug te kijken! Dat kan niemand je meer afnemen!

Lieverd, ik ben in ieder geval weer erg blij om je volgende week weer {even} thuis te hebben!!
    Geniet nog even lekker van de komende week en dan zien we elkaar 6 maart!!! Joehoe!!! :P

DIKKE KUZZZZZZ Mams

• 24 Februari 2015 - 22:22

Sanne Tigelaar:

Looking nice sis!!
    Leuke foto's en wat zie je er goed uit! En wat een leuke verhalen heb je elke keer weer!

Kan niet wachten tot je er weer bent! Om al je verhalen en belevenissen te horen!

Geniet nog van jullie laatste week samen!!

loveyou xxx

• 28 Februari 2015 - 11:48

Trudie:

Tjonge, wat weer een verhaal om te lezen! Maar wel leuk allemaal! En 6 maart weer even thuis, dat is het nu heel snel! Wij zijn er net weer van wintersport en hebben een heerlijk weekje gehad, maar het is natuurlijk niet te vergelijken met jullie belevenissen!! Geniet nog even van de laatste dagen!!

Groetjes, Trudie

• 04 Maart 2015 - 23:24

Mams:

Lieve Kirsten,

Wat ben ik blij dat jullie zo'n SUPERTIJD hebben gehad wat je voor de rest van je leven zal bijblijven en dat jullie, op een kleine diefstal en een verlies na, niets ernstigs hebben meegemaakt! Want dat jullie ontzettend veel hebben gedaan en beleefd blijkt wel uit al je schitterende verhalen! Ook al was het een crime om die verhalen en foto's op waarbenjij te krijgen, ik ben heel erg blij dat je er toch elke x zoveel tijd aan besteedde, zodat wij konden "meekijken" met je reis!
    Vind het ook wel weer heel fijn dat ik je vrijdag weer hier bent en ik je verhalen weer "live" hoor!
    Het is dan even bijkomen, iedereen even weer zien en alle Nederlandse gemakken weer om je heen en dan alweer op naar je volgend avontuur in Amerika en naar je hartsvriendin, die je alweer 3 jaar moet missen, om bij haar belangrijkste gebeurtenis in haar leven te zijn!
    Ben heel erg benieuwd!!!
    Nou, lieve Schat, Goede Reis terug en tot vrijdag dan maar!!!!!

DIKKE KUZZZZZZZZZ Mams