Bangkok; een cultuurshock op zich - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Kirsten Tigelaar - WaarBenJij.nu Bangkok; een cultuurshock op zich - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Kirsten Tigelaar - WaarBenJij.nu

Bangkok; een cultuurshock op zich

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

08 November 2014 | Thailand, Kanchanaburi

Viezigheid, stank, armoede, oplichterij en mensen die iets van je willen, met daarentegen prachtige tempels, kraampjes en marktjes overal; welkom in Bangkok.

Vanaf het vliegveld voor een prikkie aangekomen op Khao San Road, dé backpackersbuurt waar iedereen naar toe gaat. Een hostel gescoord voor de komende 3 nachten en de buurt een beetje verkend. Elke thai komt op je af en de enige vragen die ze kennen zijn 'waar kom je vandaan' en 'waar ga je heen'. Bij de tourist information een tuk tuk driver gescoord die ons de volgende dag kwam ophalen, maar dit konden we natuurlijk wel vergeten. De volgende dag stond niet de lieve jongeman voor ons hostel maar 'zijn vader' en hij zou ons wel even langs de highlights brengen. We begonnen goed, maar werden vervolgens gedropt bij de lucky boeddha, nou wát een geluk heeft dat ons gebracht zeg.... ;) we moesten even langs een kleding winkel wat we afgewimpeld hebben, maar dan moesten we wel langs het enige "door de overheid gesteunde" toeristen bureau langs. Ofcourse heel ergens anders heen gebracht en binnengelopen bij een hele leuke dame die ons een uur lang geholpen heeft met de planning van de komende maand. Toen we echter niet de belachelijk hoge prijzen wilden gaan betalen voor een tour was het niet meer zo'n leuke dame en werden we er nog net niet uit gejaagd. Vervolgens werden we afgezet in een steegje om een uurtje in de boot te gaan voor €75!! maar nadat we dit ook niet meer wilden zijn we er uit gekickt en de rest maar verder gaan lopen wat achteraf veel leuker was. Zo zie je alles, kun je rustig alles bekijken en door de marktjes heen lopen die echt staan. Gelukkig zijn we niet in de oplichterij getrapt, maar hebben we juist een gratis tuk tuk ritje gehad (wat je sowieso gedaan moet hebben) en een gratis planning voor de komende maand gekregen, wie zijn hier nou de oplichters?! ;)
In de avond heel fout een voetenmassage a.k.a. een tenen trekken + benen massage gedaan, want aan mn voeten zat hij amper hoor (misschien stonken mn voeten inmiddels wel net zo als Bangkok zelf;p).
Daarna nog even lekker terrasje gepakt in onze korte broek en hemdje (worden jullie al een beetje jaloers?;)) en het nog even over deze bizarre dag gehad.
Om deze dag nog meer bizar te maken gaan we even terug naar een quote van Yvonne eerder die dag: "weet je wat wel heel geinig zou zijn? Als we nu hier zo lopen en er komt iemand voorbij in een tuktuk die we kennen". "Ah nee joh" zei ik, "ik ken niemand die nu in Bangkok is dus die kans is echt te klein voor deze wereld".
Je raadt het natuurlijk al, want wie zie ik daar voorbij lopen?! Juist, een bekend hoofd genaamd Maarten Udding (oud trainer van het jeugdcircus voor degene die hem niet kent). Wauw, wát een dag en dit is nog maar de eerste.

De volgende dag begon net zo goed. We hadden een tour naar ayuttaya geboekt, maar onze gids was er natuurlijk niet, wat dachten we ook.. Er waren wel een stuk of 5 anderen dus op een gegeven moment heeft een andere tour guide ons gewoon in een busje gepropt. Alles kan en alles mag is hier volgens mij het motto haha.
Ayuttaya zelf was echt heel mooi, ruïnes van de tempels en nog een paar intakte dingen gezien. Toen was het tijd voor de lunch die er bij in zat en wat een feest was dat ook weer:p. We kwamen aan bij een huis en werden per groep aan een lange tafel gezet. Vanaf hier had je uitzicht op de keuken wat altijd fijn is. Toch?! Tenzij het natuurlijk een 'keuken' in de garage is waar de auto en de brommers staan, de honden, de katten en weet jij veel wat nog meer er rondlopen en alle pannen e.d. overal maar een beetje rondslingeren, ik zeg bon appetit!!
Terug in Bangkok even genoten van ons laatste avondje hier met weer wat drankjes op een terrasje.

Vrijdag 7 november zijn we doorgereisd naar Kanchanaburi met de bus. Een mini bus voor 16 mensen waar we op de op de achterbank gepropt waren met onze tassen. Ook deze reis kon natuurlijk niet geheel soepel verlopen. Dat de wegen hier hobbelen wisten we, maar al hobbelend racen de auto's en brommers hier door elkaar. Links inhalen, hoppa naar de andere kant van de 3 baans weg en rechts inhalen. Even een paar verdrijvingsvlakken en een weg met tegemoetkomend verkeer over om op een andere weg te komen; honden, kinderen op skelters en zelfs enkele kraampjes langs de snelweg.. de ritjes over de weg zijn zeker niet saai! Aangekomen in Kanchanaburi onze tassen gedropt en lopend naar de river kwai bridge gegaan. Halverwege nog gestopt bij het museum, erg indrukwekkend allemaal!
De terugweg hebben we te maken gekregen met het platteland van Thailand; we hadden al kennis gemaakt met de gekko's welke best wel schattig zijn, met een leguaan en nu dus ook met de 5cm grote kakkerlakken!! We worden al echte backpackers.

Vanochtend vroeg op om naar de watervallen te gaan, het haar moest eigenlijk nog gewassen worden maar ach het is daar toch nat en modderig dus kan ook nog wel eventjes uitgesteld worden. Dit shirtje? Ohja die kan ik nog wel weer even aan en stinkt dit broekje al? Nee? Mooi dan kan die ook nog een dagje mee. Yepp, ondanks dat ik dacht dat ik niet zo vies was neemt het backpack virus het sneller over van je dan je denkt

Vandaag dus naar de watervallen van het Erawan National Park gegaan en zo wat is dat mooi! De bus erheen was een beetje krapjes met de knieën tegen de stoel voor je in een hele oude bus, maar wat wil je ook voor €2,50 en dan 1,5 uur heen en 1,5 uur terug.
De watervallen hadden 7 etappes en dat was nog een beste klim. Onderweg gezwommen in de watervallen en er was zelfs een natuurlijke glijbaan waar je vanaf kon, echt super vet! Het enige nadeel was dat er ook vissen in zwommen die ontsnapt waren uit de dr. fish salon en een klein beetje gegroeid waren (sommige tot wel 50-60cm) en dus aan als een malle met zijn allen op je afkwamen wanneer je een voet in het water zette, maargoed een gratis pedicure is nooit verkeerd moet je maar denken.

Aankomende week zijn we van plan om naar het zuiden te trekken en over de eilandjes te gaan hoppen, maar hoe precies weten we nog niet. Waarschijnlijk gaan we beginnen op Koh Phi Phi, dus ik hoop aardig bruin te gaan worden de komende weken :).
Zodra we weer nieuwe avonturen hebben beleefd zal ik ze delen met jullie, maar voor nu zal ik aan jullie met je winterjas denken wanneer ik in het zonnetje geniet van mn heerlijke cocktail;)

• 08 November 2014 - 11:27

Dick:

De zon schijnt hier ook, dat je het even weet, maar ik heb de winterjassen al weer klaargelegd. Wat een mooi verhaal! Graag vaak vervolgverhalen, en het hoeft niet alleen als er vreemde avonturen zijn gebeurd. Er zijn trouwens ook treinverbindingen in Thailand, hoor - en het openbaar vervoer schijnt er op zijn minst zo goed te zijn als in Nederland, maar ja, dan reis je niet met een tuktuk of achterop een motor of brommer - en dat laatste is natuurlijk veel spannender. Al een softbalveld gespot?

Veel plezier verder!
    Dick

• 08 November 2014 - 12:14

Iris:

Je bent er nog maar net en nu al een hoop dingen meegemaakt! Gelukkig is het hier nog steeds heerlijk weer, dus die winterjassen blijven nog even in de kast hangen:-P. Wat grappig dat je een bekende tegenkwam! Andere kant van de wereld, en nog een bekende tegenkomen, wat een toeval! De foto's spreken ook voor zich, wat een ontzettend mooie omgeving. Veel plezier de komende tijd en geniet ervan!

Liefs Iris

• 08 November 2014 - 17:10

Korina Tigelaar:

COOL! wat een geweldige avonturen al en dat terwijl jullie nog niet eens een week weg zijn! Goed dat jullie niet in die praktijken getrapt zijn en er nog een slaatje uit geslagen hebben ook!

• 08 November 2014 - 17:14

Korina Tigelaar:

Ben heel erg benieuwd naar de rest van jullie avonturen! Het begin is in ieder geval al superleuk om te lezen! Heel veel liefs, Mams

• 10 November 2014 - 11:48

Trudie Smit:

Tjonge, dat klinkt allemaal al heel avontuurlijk en dit is pas het begin !! Ben benieuwd naar de vervolg verhalen.

Groetjes, Trudie