Van wannabes tot echte backpackers - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Kirsten Tigelaar - WaarBenJij.nu Van wannabes tot echte backpackers - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Kirsten Tigelaar - WaarBenJij.nu

Van wannabes tot echte backpackers

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

08 December 2014 | Thailand, Surat Thani

Van kakkerlakken, keiharde 'matrassen', houten planken als lattenbodems of spiralen die in je rug prikken kijken we inmiddels al niet meer op. Al het andere ongedierte overal, het regenwater dat naar natte hond ruikt, kleding dat niet meer droogt en shirts die elke dag minstens 2 maten groter worden maakt ook allemaal niet meer uit; we hebben al een echte backpackers instelling gekregen.
Toch zijn er ook nog steeds wel dingen waar ook wij ons over blijven verbazen, dus hierbij even wat bizarre, maar typisch thaise feitjes:
* voor velen is werk hun leven. Er staan bijvoorbeeld gewoon wiegjes met een baby erin in de winkel, bij een chauffeur die zijn busje vol heeft wordt het kind even achter de chauffeur zelf gepropt en nog een ander goed voorbeeld is een guest house waarin we verbleven. Het werd gerund door een stel met een baby en zelf woonden ze er ook. Hun keuken was onze keuken, achter de balie zat hun kamer en overdag waren hun altijd achter of rondom de balie te vinden, vaak met het kind op de arm. Zo gaat dit niet alleen bij de guest houses, maar echt overal, voor Nederlandse begrippen niet echt te bevatten.
* elke thai die iets van je wil is je beste vriend en doet alles voor je, totdat je niet precies doet wat hun willen, dan ben je de vijand geworden.
* "same, same", "taxi, taxi" en "where are you going" staan onder favoriet in de thaise vandale.
* als je moe bent, dan ga je slapen. De winkelvloer, het tuk tuk bankje en zelfs het dek van de longtail boot slapen echt hemels als je aan het werk bent.
* opruimen? Iets onderhouden? Afval wegbrengen? Wat is dat?
* honden en katten lopen, leven en liggen overal. Er ligt een kat op de stoel waar jij wil gaan zitten? Geen probleem, die wordt er al slapend voor je af getild en op de bar gelegd waar hij vervolgens wakker wordt en even overheen loopt. Iemand zin in een drankje? :D
* je wilt drugs verkopen in je bar maar hier staat de doodstraf op? Over op plan B: druk wat geld in de handen van de hoge mannetjes en je hebt nog een lang en gelukkig leven.
* ondanks dat er verkeersregels zijn gaat het zo ongeveer als wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
* wanneer er iemand voor je rijdt of wanneer je je toeter al meer dan een minuut niet hebt gebruikt moet je hem natuurlijk nog even testen of hij het nog wel doet.
* wil je inhalen maar er komt een tegenligger aan? Geen probleem, hij gaat wel aan de kant.
* tot slot mijn favoriete manier van geld teruggeven. Je koopt iets van 75 baht en je betaald met 100? Hold on, even mijn rekenmachine pakken om te berekenen hoeveel je terug krijgt. Hetgene wat nog veel mooier is, is dat je vervolgens ook overal in elk winkeltje een rekenmachine kunt kopen en dan erbij te bedenken dat ze met een rekenmachine uitrekenen hoeveel die rekenmachine kost. Vind ik mooi.

Vanaf Koh Lanta zijn we doorgegaan naar Krabi waar we 2 nachten hebben doorgebracht. Hier hebben we een 5 eilanden tour langs de mooiste stranden, met de meest blauwe zee, en stralende zon gedaan. Onderweg nog even spontaan gestopt op een plek waar mensen aan het klimmen waren, dus ik natuurlijk ook even via de rotsen omhoog en met een sprong in het water weer naar beneden. Het was echt een prachtige tour totdat we op het laatste eiland waren en de hel los brak. Je zag de storm binnen rollen, dikke misbanken kwamen opzetten en keiharde regen stortte neer, net pirates of the carribean. Thank god dat het aan het einde van de trip was. Ook hebben we de tiger cave tempel gezien in Krabi waarvoor we eerst welgeteld 1237 treden omhoog moesten. Opzich niet zo'n probleem totdat we omhoog gingen en de treden op sommige punten wel 40-50cm hoog waren. Wat een klim, maar zeker het uitzicht waard!

Vanuit Krabi zijn we belandt in Koh Samui en wat een feest was dat! In onze veronderstelling geldt het eind van het regenseizoen (wat eind oktober is) voor heel Thailand, maar het schijnt dat het op deze eilanden nog 1-2 maanden langer doorgaat, jippie, happy us!
De eerste 2 dagen dus verregend en gechillt in ons houten bungalowtje aan een soort van jungle paadje die leidt naar de zee. Super mooi, als het weer goed is...
Deze nachten ook weinig slaap door de harde regen, oerknallen, flitsen en een trillend houten hutje. Ons eerst dus maar vermaakt in de Tesco Lotus en wat was ik blij! Een hele grote supermarkt met daar omheen nog winkels en een bioscoop. Eindelijk weer een beetje een westers gevoel in plaats van alleen maar die arme stalletjes overal. Na hier inkopen te hebben gedaan en ik wel 100x heb verteld hoe blij ik was zijn we in de avond naar Mockingjay part 1 gegaan. Heel apart want de stoelen zijn echt super chill aangezien je er heerlijk in naar achter kunt leunen en van tevoren krijg je een filmpje te zien van de koning en gaat iedereen staan met hun handen in de bid houding voor zich...

Nadat we het op Koh Samui wel gezien hadden zijn we door gegaan naar Koh Tao, want hier stond het duiken op het programma. De feestjes hier gaan door tot laat in de nacht, het water is echt kristalhelder en de stranden lijken net op een spa, te perfect. Op een dag duiken na, wat echt super gaaf was, heb ik vooral meer genoten van de vakantie en heerlijk relaxed.

Onze mini vakantie binnen onze vakantie was weer ten einde gekomen toen we de boot doorpakten naar Koh Phangan voor natuurlijk de Full Moon Party! In Nederland hadden we dit al geregeld dus er stond een heel programma voor ons klaar en het begon al heerlijk... aangekomen in ons guest house sliepen we in een dorm met 20 bedden, waarvan een hele grote groep luidruchtige, 24/7 drinkende Engelsen, wat een feest! On top of that werd ik de eerste avond ook nog ziek, oorzaak: uitdroging. Eerst maar een volle dag in bed gelegen, wanneer ik vervolgens langzaamaan wel weer beter werd, maar helaas wel op een water dieet zat zodat ik met de full moon in ieder geval weer 100% was. Het programma bestond uit een booze cruise (een cruise om het eiland met gratis alcohol), misschien niet helemaal aan mijn dieet gehouden, maargoed wat moet je anders doen op die boot;). De dag daarna ook weer rond het eiland, naar een waterval geweest en langs een wipe out course gegaan, echt super cool!! Flink wat keren onderuit, een klap op mijn longen en een gekneusde teen verder was het tijd om naar de Amsterdam bar te gaan om de zonsondergang te en bekijken en wauwie wat was die mooi! Toen het donker was gauw terug en klaar gaan maken, want het was tijd voor de beruchte Full Moon Party! Nadat we ons onder gesmeerd hadden met verf was het tijd om te drinken en naar het strand te gaan, wat echt bizar was! Het gehele strand is afgeladen, alle barretjes hebben hun eigen muziek, iedereen loopt met buckets en verf all over them rond, je hebt in het midden een sleep area en wanneer de zon op komt is het feest nog lang niet afgelopen. Voor ons was de zonsopgang wat samen met regen kwam wel een reden om naar huis te gaan, maar het was zeker weten een epic feest!

Vandaag een reisdag gehad en in Surat Thani beland. Morgen opnieuw een reisdag, maar wel een leukere want we gaan beginnen aan een nieuw deel van ons avontuur: in het vliegtuig richting Cambodja!

• 08 December 2014 - 16:30

Trudie:

Tjonge......wat weer een verhalen/avonturen!! Ben benieuwd wat jullie in Cambodja allemaal weer beleven!!

Alvast veel plezier daar!

Groetjes, Trudie

• 08 December 2014 - 19:08

Gerja Molema:

Wauw, ziet er allemaal geweldig uit!!! Geniet ervan....
    Groetjes Gerja

• 08 December 2014 - 19:18

Mams:

Idd very weird hoe alles daar zo anders gaat en is! Zit het vol verbazing te lezen!
    SUPERGAAF verder wat jullie allemaal alweer hebben meegemaakt!!! Alleen erg vervelend dat je uitgedroogd was, zeg! Gelukkig knapte je snel op en was je er met de Full Moon weer bij en hebben jullie toch nog heel veel lol gehad!!!

Veel Plezier in Cambodja!!!
    DIKKE KUZZZZZZZZZZZ

• 09 December 2014 - 17:19

Rita:

Wat leuk om mee te lezen !! Geniet er maar lekker van !!
    Groetjes Rita

• 11 December 2014 - 21:19

Oma En Opa :

Hoi kirsten leuk van je te horen en je leuke verhalen !!!greeg vandaag jouw kaartje ,nou je kaartje ik weet niet wat je erop geplakt had , maar het kaartje of foto is spoorloos je had er iets opgeplakt maar het is verdwenen maar toch leuk van je te horen Geniet ervan en kijk uit en wordt niet ziek. Liefs oma en opa

• 12 December 2014 - 12:56

Sanne Tigelaar:

Wat weer een avonturen zeg! En dan heb je er nog heeeel veel te gaan!
    Maar gaaf sis wat jullie allemaal meemaken en vooral ook ondernemen! Inmiddels alweer aangekomen in Cambodja en dan nog 3 landen te gaan! Ben stiekem wel een beetje jaloers haha.

Geniet er nog van en ik kijk uit naar het volgende verhaal!!

liefs xxxx

• 12 December 2014 - 13:34

Dick:

Mooie belevenissen weer! Zit alleen met het dilemma dat een echte backpacker toch niet meer snakt naar westerse dingen?

groet,
    Dick

Wat een rare reacties krijg je trouwens (zie 9/12 beginnend met "Hoe doe je vandaag" en eindigend met "ik wil scheren met je mee").