Van het ene uiterste naar het andere uiterste. - Reisverslag uit Ko Lanta, Thailand van Kirsten Tigelaar - WaarBenJij.nu Van het ene uiterste naar het andere uiterste. - Reisverslag uit Ko Lanta, Thailand van Kirsten Tigelaar - WaarBenJij.nu

Van het ene uiterste naar het andere uiterste.

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

19 November 2014 | Thailand, Ko Lanta

Wauw, wat is het platteland van Thailand anders dan Bangkok. Locals die je proberen te begrijpen of zich verstaanbaar proberen te maken, maar eigenlijk alleen maar vriendelijk lachen, mensen die je aanstaren alsof ze nog nooit een blank persoon hebben gezien en zelfs mensen die foto's van ons maken. Daarnaast zijn we er achter gekomen dat ze hier een iets ander beeld hebben van wat mooi is dan dat wij hebben. Onze zoektocht naar olie om lekker te gebruiken op het strand is namelijk finaal mislukt; het enige wat er zowat te vinden is, is minimaal factor 30 met whitener?! Deze whitener is echt in ALLES te vinden, van zonnebrand, tot dagcreme en zelfs tot douchegels en scrubs. Helaas, daar gaat ons mooie bruine kleurtje;)
Anyways, wat hebben allemaal nog weer beleefd sinds de vorige keer is denk ik de belangrijkste vraag.

Vanaf Kanchanaburi zijn we de volgende dag vertrokken naar Phetchaburi, een plek die vaak overgeslagen wordt maar wel aangegeven wordt als must see. Vanaf het busstation naar het hostel was iets te ver lopen en gelukkig waren er de gele mannetjes die ons wel even achterop de brommer wilden brengen; oftewel volgepakt met al onze spullen achterop de brommer, alles kan hier, op elke manier.
Het stadje een beetje bekeken en in wat tempels geweest. Voor het eerst hebben we het aangedurfd om echt op straat bij een kraampje eten te gaan halen, maar dan nog wel veilig voor de rijst met kip en knoflook gegaan. Yvonne begon met het sausje er overheen te scheppen, en nog een schepje, en nog een schepje totdat ze een hap nam en haar mond in fik stond; ze was in de veronderstelling dat het bosuitjes waren ipv pepers hahaha, welkom in Thailand.

De volgende dag hebben we een fiets gehuurd en zijn we naar de Khao Luang caves gefietst. We hadden de vorige dag al gehoord dat er apen over straat liepen, maar wij hadden nog geen een gezien dus dachten dat het wel mee zou vallen. Nou, eenmaal bij de berg aangekomen was het wel even anders, apen all over the place en een hele steile berg omhoog. Gelukkig woonde er een erg vriendelijke local onderaan die ons wel even zijn scooter wilde lenen, en dus vroem vroem, daar scheurden we door de apen heen omhoog, laterrrrrrrr.
Eenmaal weer beneden zijn we nog langs een parkje gekomen waar het ook allemaal bijna weer over was genomen door de apen. Op een gegeven moment zaten ze zelfs op een muurtje boven wat water en sprongen ze er gewoon in van 2m hoogte, zo geinig, ik was namelijk in de veronderstelling dat apen niet van water hielden.
In de middag voor het eerst een Thais gerechtje gegeten op de plaatselijke food court en in de avond eens een keer een avondje lekker gechillt en onze route een beetje uitgezocht.

De 2 opeenvolgende dagen hebben we het rustig aan gedaan. Vanuit Phetchaburi hebben we de bus naar Hua Hin gepakt, waar we voor het eerst de Thaise zee hebben gezien en we ons verbaasd hebben over hoe weinig barretjes of kroegjes er zijn zonder dat er oude, mannelijke westerlingen en/of meiden in veel te korte kleding voor de bar staan, vragen of je een drankje komt doen. Euuuuhm nee dankje ik sla deze keer wel over..
Vanuit Hua Hin hebben we de 10,5 uur durende bus weer door gepakt naar Phuket, waar we overnacht hebben om de dag daarna met de boot naar Koh Phi Phi te gaan.

Phi Phi is echt een prachtig eiland. Wit strand, blauwe zee, brommers zijn verboden en buckets kun je kopen op elke hoek. Het guest house zag er echt super goed uit, met uitzicht op zee maar toen we in de avond even terugkwamen zat er een dikke vette kakkerlak op het bed!!! Ik geprobeerd de held uit te hangen, maar hij was veel te snel dus uiteindelijk hebben onze lieve Algerijnse buren hem weggehaald en na 2 buckets hebben we als roosjes geslapen. De tweede dag hebben we een dagje op het strand gelegen, heerlijk relaxed en in de avond nog drankjes gedaan, bij de vuurshow gekeken en na een weddenschap zelf mijn skills nog maar even laten shinen door met de fakkels te jongleren haha. Voor de volgende dag stond er een tour op het programma, wat natuurlijk 10x niks was, want ja we zijn niet voor niets weer terug in de toeristische wereld. Het snorkellen was wel even leuk, maar waar we de vorige dag ons af vroegen waar alle toeristen gebleven waren, vroegen we ons nu af waar het strand gebleven was. Toeristen, en vooral chinezen, kwamen in la-ding-en aan op het 'nationale park' waar ze ons van tevoren ook even vergeten waren te vertellen dat je er voor moest betalen. Typisch thailand weer. In de middag nog maar even het uber steile, modderige pad bewandeld naar het viewpoint waar je overigens ook weer voor moest betalen. Goh, verrassing!! Het uitzicht wat je er dan weer voor terug krijgt is wel echt adembenemend en zeker het beetje geld waard! Je kon het eiland en de pier zien, en zelfs de eilanden die verderop lagen. Ik kreeg er een beetje zo'n expeditie robinson gevoel bij als je naar die eilanden keek, echt wauw gewoon. De laatste avond nog even genoten en de volgende ochtend de boot naar Koh Lanta gepakt.

Koh Lanta is ook weer heel anders dan dan Koh Phi Phi, ondanks alle resorts, restaurants, en bergen taxi chauffeurs die je zowat aan komen vallen zodra je arriveert, zijn de stranden leeg en zien we heel weinig toeristen. 4 nachten verblijven we er totaal en morgen gaan we door naar Krabi. We hebben gechillt op het strand (en broodje frikandel gehad, jaja dat hebben ze hier blijkbaar ook) en een dag een scootertje gehuurd waarmee we het eiland over gecrosst zijn wat weer een avontuur op zich was. De heenweg de toeristische route gehad langs alle resorts, een hele tocht door de jungle gelopen naar een waterval en jawel, een van de tien mooiste stranden ter wereld gezien volgens de London Times... het strand was een prima strand, maar hoe die in de top 10 is beland is voor ons nog steeds een raadsel. Er was helemaal niemand en het zag er totaal niet uitnodigend of gezellig uit. Daarbij begon het nog eens te regenen en met de deprimerende stemming die er hing, wilden we het liefst er een biertje bij opentrekken maar helaas, dit kon ook niet aangezien we met de scooter waren. Wát een zwaar leven hebben wij toch ook.. ;)

Komende weken dus hopen op goed weer aangezien we de eilanden aan de andere kant gaan bekijken, we gaan duiken en ofcourse de full moon party in het vooruitzicht  hebben staan. I'll keep y'all updated!

• 19 November 2014 - 10:01

Rudi En Femmy Mijnheer:

Leuk om jullie verhalen te lezen, Kirsten. En fijn dat jullie het gezellig hebben samen. We gaan ze allemaal lezen hoor!

groetjes uit Rouveen

• 19 November 2014 - 11:30

Mams:

Wat ontzettend leuk hebben jullie het samen en superleuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Ook de foto's zijn Geweldig!!! Jammer dat jullie soms met uitbuiting te maken krijgen, tis jammer, maar vooral in zulke landen, waar veel armoede is, natuurlijk niet te voorkomen! Ben dan ook heel blij dat jullie je dit ook wel realiseren! Gelukkig blijft het voor westerse begrippen in dit geval natuurlijk peanuts, maar toch! Wel weer leuk dat alles kan en mag! Haha en als die kleine 'tegenslagen" die jullie hebben de enige blijven, dan tekenen jullie er vast voor! :P
    Heel veel Plezier met jullie verdere belevenissen en natuurlijk de Full Moon Party! GOGIRLS!!!!! XXX

• 19 November 2014 - 11:38

Sanne Tigelaar:

Sis!
    Wauw wat een belevenissen weer zeg! Echt super leuk!
    Hahaha ja en die apen ook zeg! Zwemmende apen, tsja in Thailand kan alles! Ben benieuwd wat jullie allemaal nog meer gaan beleven. Denk dat de cultuurshock nog 100x groter wordt in de andere landen haha!

We skypen snel weer, geniet ervan en ik ben benieuwd naar het volgende verhaal en de belevenissen!

Loveeeeee xx

• 19 November 2014 - 12:28

Dick:

mooi verhaal weer! De grauwe lucht buiten wordt helemaal zonnig!
    Gele mannetjes; zijn die min of meer vergelijkbaar met onze Zwarte Pieten? Ik bedoel, leveren de Gele Mannetjes dezelfde discussie op?
    Mijn talenkennis is overigens niet helemaal op dikte, vrees ik. Wat is een bucket? Heb uiteraard gegoogeld, want ik laat me niet kennen, en dan kom ik op de site van KFC onder andere het gerecht "B€ Smart Chick 'n Share Hot 'n Spicy" tegen. Moet ik daar ergens zoeken? Of is het gewoon een emmer vol bier?

Veel plezier verder!
    Dick

• 19 November 2014 - 13:32

Michelle:

Leuk verhaal Kirsten! Tikje jaloers ben ik wel nu ik in de UB dit verhaal van jou lees :p.
    Veel plezier nog en hou ons op de hoogte van je avonturen!
    X

• 20 November 2014 - 15:22

Trudie:

Tjonge, wat weer een belevenissen! Klinkt allemaal erg leuk en spannend! Was weer leuk om te lezen ! Benieuwd naar het vervolg.

Groetjes, Trudie

• 23 November 2014 - 18:10

Manya:

Super K, klinkt echt heel mooi zeg en de foto's zien er ook jaloersmakend uit. Lekker doorgaan met genieten en veel plezier met de rest van de trip! x Manya

• 30 November 2014 - 18:22

Oma En Opa :

Hoi Kirsten leuk te lezen over wat jullie aan het doen zijn .
    Hier voorbereidingen voor de Sint en zullen je missen
    Liefs Opa en Oma